'Zaans Groen' is een algemeen bekend begrip, maar in de negentiende eeuw waren de Zaanse houten huizen bepaald niet alleen maar groen. De Zaanstreek was in die tijd internationaal bekend om zijn kleurrijkheid, en de kunstschilder Monet kwam naar Zaandam om deze kleuren vast te leggen. Het project 'Zaanse Oever' (rechtsboven) draait om eigentijdse houtbouw met oude kleuren. De kleuren voor deze woningen werden gemaakt met lijnolieverf en natuurlijke pigmenten,
net zoals Monet dat deed. Ecologisch gesproken is deze verf een topproduct. Het is milieuvriendelijk, het gaat (veel!)
langer mee dan de moderne verfsoorten, het veroudert op een mooie manier en het is een eenlaags systeem
- dus ook nog eens goedkoop.


De nieuwe bungalows van vakantiepark 'De Schotsman' (midden) aan het Veerse Meer zouden middelgrijs geschilderd worden, maar het resultaat viel tegen, het werden nogal sombere blokken. De bungalows liggen in een mooi groen duinlandschap, dus stelde ik voor om een aantal lichte natuurtinten te gebruiken. Eenvoudig, doeltreffend.


Bij PostNL (rechtsonder), een woningbouwproject op de plek van het voormalige postkantoor van Purmerend, lag de uitdaging in het grote volume. Hoe verhoudt zich dit tot de lagere oude stad ernaast? Je kan het 'camoufleren' met lichte tinten, maar hier paste, dankzij de rijke vormentaal die het complex verbindt met de oude stad, het tegenovergestelde: donkere tinten maken er een stoere rots van.